Tego, że nauka przez zabawę ma ogromną wartość, powtarzać nie trzeba. Zawsze można przenieść się do świata przedstawionego w utworze literackim i tam pobyć choćby na chwilę. Tym razem był to Budapeszt – miejsce wydarzeń w książce Ferenca Molnara. Omawianie lektury „Chłopcy z Placu Broni” w klasie 5c Szkoły Podstawowej nr 11 w Mielcu miało nieszablonową oprawę. Po pierwsze uczniowie podczas lekcji stanęli przed niezwykłym zadaniem - tworzyli na podstawie lektury- grę planszową. Propozycja spodobała się piątoklasistom, którzy – jak się okazało – lubią trudne wyzwania. Uczniowie otrzymali wskazówki, jak stworzyć grę. Praca nad planszówkami przebiegła w grupach. Dzieci musiały podzielić się obowiązkami, by poprawnie wykonać zadanie. Od razu zwracała uwagę forma plastyczna: gry były kolorowe, estetyczne, zawierały różne elementy. Największy jednak podziw budziła różnorodność pomysłów. Uczniowie wykonali typowe gry planszowe (rzut kostką i przesuwanie pionków, postaci z książki), ale urozmaicali je dodatkowymi pytaniami z treści lub zadaniami nawiązującymi do tekstu.
Innym pomysłem, bardzo udanym, który wyzwolił kreatywność uczniów, było przygotowanie lapbooków. Uczniowie z zapałem tworzyli wizualizację Placu Broni, rozwiązywali krzyżówki i przedstawiali grupy, które rywalizowały o Plac Broni. Wszystkie stosowane formy i metody pomogły w lepszym zrozumieniu omawianych zagadnień i łatwiejszym ich zapamiętywaniu.
Kahoot podczas lekcji języka polskiego – jako sprawdzian wiedzy z lektury i powtórzenie materiału - to jedna z zaskakujących form nauczania w szkole, gdzie wykorzystuje się telefony! Oprócz tradycyjnych lekcji, czasem można sięgnąć po nowoczesne technologie, wykorzystujące tablice interaktywne, telefony i Internet.
Pytania, przygotowane wcześniej, pojawiały się na dużej tablicy, a uczniowie, podzieleni na grupy, odpowiadali na swoich telefonach, wybierając poszczególny kolor. Kahoot to gra budząca spore emocje i rywalizację, doskonale pomagająca w utrwaleniu materiału.
Priorytetem tego rodzaju zajęć było nie tylko sprawdzenie znajomości treści omawianej lektury obowiązkowej, ale także kształcenie samodzielności i kreatywności uczniów oraz realizacja wybranych celów podstawy programowej z języka polskiego, jak np. zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości i odnoszenie treści tekstów kultury do własnego doświadczenia. Przed nami kolejne lektury i ocean możliwości!!!
Opracowała: Magdalena Rumak-Markowska