Świętowanie zakończenia roku szkolnego wspiera poczucie własnej wartości. Świętowanie zaspokojonych potrzeb, spełnionych marzeń i planów to jedna z u niwersalnych ludzkich potrzeb. Niezależnie od tego, jakie emocje budzi w nas zakończenie roku, możemy uczcić tę okazję czymś wyjątkowym.
Świętowanie, które wspiera u dziecka bezwarunkowe poczucie własnej wartości:
• NIE polega na wręczeniu dziecku nagrody, pochwaleniu go za osiągnięte wyniki, podkreślaniu, że jesteśmy z niego dumni,
• ma formę spędzania czasu z dzieckiem, a nie wręczenia mu prezentu,
• uwzględnia potrzeby dziecka, jego pragnienia dotyczące tego, jak chce, żeby wyglądał ten dzień,
• jest okazją do tego, by cieszyć się dzieckiem i wakacjami niezależnie od tego, jakie oceny widnieją na świadectwie,
• jest łatwiejsze, kiedy zamiast rozmawiać z dzieckiem o ocenach na świadectwie, rozmawiamy z nim o tym, co je cieszy, co było dla niego łatwe, trudne,
• nie wymaga szczególnych przygotowań. Czasem wystarczy danie dziecku naszej pełnej uwagi oraz czasu, w którym nie planujemy niczego innego poza byciem z dzieckiem, otwartością na jego potrzeby, propozycje.
• ma miejsce nie tylko przy wielkich, wyjątkowych okazjach. Wydarza się zawsze, kiedy zauważymy swoje zaspokojone potrzeby lub dziecko, które świętuje spontanicznie – i zdecydujemy się do niego dołączyć.
• wiąże się z wyrażaniem wdzięczności,
• przybiera bardzo różne formy. Każde dziecko, każda rodzina może tworzyć swoje własne małe rytuały, święta, radości.
• może się odbywać w gronie najbliższej rodziny lub w większej grupie, jeśli tego pragniemy.
Warto sobie uświadomić, że komunikat „ jesteś wystarczająco dobry taki, jaki jesteś, z takimi właśnie ocenami i wynikami” jest jednym z najpiękniejszych prezentów, jakie możemy dać swojemu dziecku. A odkrycie w sobie tego miejsca bezwarunkowej miłości i podzielenie się nią z dzieckiem jest wspaniałym powodem do świętowania.