PROCEDURY ORGANIZACJI PRACY NAUCZANIA NA ODLEGŁOŚĆ
Załącznik do Zarządzenia dyrektora szkoły
PROCEDURY ORGANIZACJI PRACY
NAUCZANIA NA ODLEGŁOŚĆ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 11 Z ODDZIAŁAMI IM. ŚW. JANA PAWŁA II W MIELCU
Mielec 2020
- Rozporządzenie MEN z dnia 23 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 Dz. U. z 2020 r. poz. 1870)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. „Prawo oświatowe” (Dz.U. z2020r. poz.910 i1378)
- Ustawa z 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374)
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2020 r. poz. 2215)
- Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040 ze zm.)
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE L nr 119, str. 1 ze zm.).
I. Postanowienia ogólne.
- Decyzję o całkowitym lub częściowym zamknięciu placówki czyli przejściu na nauczanie zdalne lub hybrydowe podejmuje dyrektor szkoły na podstawie decyzji rządu lub w porozumieniu z Organem Prowadzącym i po uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Będzie ona zależała od rodzaju kontaktu osoby zarażonej lub podejrzanej o zarażenie innych osób ze szkoły tj. nauczycieli, uczniów, pracowników administracji i obsługi.
- Zawieszenie zajęć stacjonarnych może dotyczyć całej szkoły bądź:
a) jednego lub kilku oddziałów,
b) całego etapu edukacyjnego,
c) grupy uczniów,
d) niektórych zajęć.
- W przypadkach opisanych w pkt 2 placówka przejdzie na nauczanie hybrydowe i część zajęć prowadzona będzie stacjonarnie a część zdalnie.
- W przypadku całkowitego zawieszenia funkcjonowania szkoły realizowane będzie nauczanie zdalne z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Funkcjonowanie placówki w wariancie hybrydowym oznacza, że:
a) klasa/grupa/ etap edukacyjny objęty kwarantanną przechodzi na naukę zdalną,
b) pozostałe kasy uczą się stacjonarnie.
- Nauczyciele uczący w klasie objętej kwarantanną, uczą pozostałe klasy w sposób stacjonarny (chyba, że Sanepid zadecyduje o objęciu ich kwarantanną), zaś lekcje z klasą wyłączoną z nauczania stacjonarnego prowadzą zdalnie ze stanowiska przygotowanego na terenie szkoły. Taka sytuacja trwa do momentu, gdy Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wyda decyzję o powrocie do nauki stacjonarnej.
- Przejście na pracę zdalną oznacza dostosowanie planu zajęć prowadzonych w czasie rzeczywistym w formie on-line zarówno w tygodniu, jak i w danym dniu, dla konkretnej klasy z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze.
- Na czas zdalnego nauczania wprowadza się zasady korzystania z narzędzi informatycznych i zasobów w Internecie.
- Klasa specjalna uczy się stacjonarnie, chyba że będzie podlegać kwarantannie z powodów wymienionych w pkt.1.
II. Praca zdalna.
- W przypadku częściowego lub całościowego zawieszenia zajęć w szkole dyrektor, zleca pracownikom pracę zdalną, o ile charakter zadań wykonywanych przez pracownika na to pozwala.
- W trakcie funkcjonowania szkoły w wariancie hybrydowym, kadra kierownicza i pracownicy administracji wykonują swoją pracę na terenie szkoły, o ile dyrektor nie poleci im pracy zdalnej.
- W przypadku pracy zdalnej pracownicy są dostępni w godzinach swojej pracy pod wskazanym przez siebie numerem telefonu i adresem e-mailowym. Na bieżąco przekazują dyrektorowi informacje dotyczące funkcjonowania szkoły, informując natychmiast o sytuacjach nagłych.
- Dyrektor może w dowolnym momencie wezwać pracownika do stawienia się w pracy na terenie szkoły.
- Pracownik skierowany na kwarantannę może wykonywać pracę zdalną w czasie odbywania kwarantanny, jeżeli dyrektor wyrazi na nią pisemną zgodę.
- Nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni, wykonując pracę zdalną, realizują zajęcia z uczniami z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub w inny ustalony z dyrektorem sposób.
- Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji zajęć, nauczyciel wykonuje w ramach obowiązującego tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, a w przypadku zajęć realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych – w ramach godzin ponadwymiarowych.
- Praca w godzinach ponadwymiarowych może być wykonywana na podstawie polecenia dyrektora wydanego pisemnie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
- Rozliczanie godzin ponadwymiarowych realizowanych w ramach kształcenia na odległość odbywa się na zasadach ustalonych w szkole.
- Praca zdalna może być prowadzona w budynku szkoły z wykorzystaniem dostępnego sprzętu lub w domu, o ile nauczyciel ma do tego warunki. Do wyboru nauczycieli pozostawia się miejsce prowadzenia pracy zdalnej.
- W trakcie nauczania zdalnego zajęcia rewalidacyjne oraz z pomocy psychologiczno-pedagogicznej: zajęcia logopedyczne, terapii SI, zajęcia rozwijające kompetencje uczenia się, psychoedukacyjne prowadzone są przez specjalistów w szkole ( z wyjątkiem przebywania uczniów na kwarantannie lub w izolacji).
- Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz koła zainteresowań mogą być prowadzone w formie zdalnej.
- W trakcie nauczania zdalnego nie są prowadzone zajęcia indywidualne w grupie do 5 uczniów. Nauczyciele mający w przydziale czynności takie zajęcia realizują ich wymiar jako zajęcia opiekuńcze na świetlicy szkolnej. Dyżur na świetlicy ustala kierownik świetlicy. Nauczyciel odbycie zajęć odnotowuje w dzienniku zajęć świetlicowych.
III. Zadania dyrektora szkoły.
Dyrektor szkoły:
-
Odpowiada za organizację nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz pracę nauczycieli i innych pracowników szkoły.
-
Ustala, czy uczniowie i nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej umożliwiającej interakcję pomiędzy uczniami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia.
-
Ustala we współpracy z nauczycielami technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć.
-
Określa zasady bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przy użyciu metod i technik kształcenia na odległość.
-
Ustala we współpracy z nauczycielami źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których uczniowie mogą korzystać.
-
Informuje nauczycieli, uczniów, rodziców, w jaki sposób w szkole będzie organizowane kształcenie zdalne, w tym pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kształcenie specjalne, indywidualne nauczanie, zindywidualizowana ścieżka kształcenia, dodatkowa bezpłatna nauka języka polskiego dla uczniów niebędących obywatelami polskimi lub nieznających języka polskiego na poziomie wystarczającym.
-
Ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania – w razie potrzeby modyfikuje ten zestaw.
-
Ustala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców potrzebę modyfikacji w trakcie roku Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego – w razie potrzeby modyfikuje go.
-
Określa formy i terminy kontaktu nauczycieli z rodzicami i uczniami.
-
Ustala z nauczycielami tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć wynikających z ramowych planów nauczania, uwzględniając równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, ich zróżnicowanie, możliwości psychofizyczne ucznia, łączenie naprzemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez nich, ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
-
Ustala we współpracy z nauczycielami, w jaki sposób będzie monitorowana i sprawdzana wiedza ucznia oraz jego postępy w nauce.
-
Ustala we współpracy z nauczycielami sposób sprawdzania obecności uczniów na zajęciach oraz sposób i termin ich usprawiedliwiania.
-
Koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne wychowanków.
-
Sprawuje kontrolę nad funkcjonowaniem zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i IPET-u oraz realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia i udzielanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
-
Ustala sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły i je weryfikuje.
-
Informuje uczniów i rodziców o zasadach ochrony danych osobowych w trakcie zajęć prowadzonych przy użyciu metod i technik kształcenia na odległość.
-
Ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego, wystawienia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżeń, co do trybu ustalenia tej oceny.
-
Zadania nauczycieli.
-
Nauczyciele wykonujący pracę zdalnie zobowiązani są do:
-
a) prowadzenia zajęć z uczniami i na ich rzecz z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na platformie e-learningowej moodle lub Microsoft Teams. Inny sposób realizacji nauczania zdalnego wymaga pisemnej zgody dyrektora,
-
b) realizowania zajęć zgodnie z planem nauczania klasy;
-
c) monitorowania postępów uczniów i weryfikacji ich wiedzy oraz informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce i uzyskanych ocenach;
-
d) sprawdzania obecności uczniów na zajęciach;
-
e) dostępności w trakcie ustalonych z dyrektorem godzin na konsultacje z uczniami i rodzicami, które odbywają się na platformie moodlelub Microsoft Teams oraz poprzez pocztę służbową, dziennik elektroniczny;
-
f) doboru bezpłatnych źródeł i treści do realizacji zajęć, np. platforma epodreczniki.pl;
-
g) dokumentowania wykonywanej pracy zgodnie z obowiązującym prawem ( wpisy tematów w dzienniku elektronicznym oraz uzupełnianie realizowanych tematów w dzienniku papierowym);
-
h) przechowywania do wglądu prac domowych uczniów;
-
i) niezwłocznego informowania dyrektora/wicedyrektora o problemach z przeprowadzeniem zaplanowanych zajęć;
-
j) współpracy z rodzicami przy użyciu platformy moodle lub Microsoft Teams, dziennika elektronicznego, poczty służbowej;
-
k) zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych, które nauczyciel przetwarza wykonując pracę zdalnie, w tym nieudostępniania tychże danych osobom trzecim;
-
l) wspierania rodziców w organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych;
-
m) ewentualnej modyfikacji programu nauczania.
-
W ramach aktywności związanych z kształceniem na odległość z wykorzystaniem Internetu, nauczyciele zobowiązani są do przekazania uczniom informacji o bezpieczeństwie w sieci.
-
Nauczyciel pracując zdalnie, korzysta tylko z bezpłatnych aplikacji oraz ustalonych źródeł komunikacji.
-
Obowiązkiem nauczyciela jest przestrzeganie praw autorskich dotyczących materiałów przekazywanych uczniom w trakcie pracy on-line.
-
Nauczyciel może dokonać modyfikacji w rozkładach materiału danego przedmiotu, tak aby umożliwił on realizację podstawy programowej.
-
Planując zajęcia lekcyjne, nauczyciel musi pamiętać o dostosowaniu zadań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
-
Nauczyciel jest zobowiązany do realizacji tematów na bieżąco zgodnie z obowiązującym tygodniowym rozkładem zajęć oraz stosowania różnorodnych form pracy.
-
W czasie kształcenia na odległość wsparcie pedagogiczne i psychologiczne ze strony pedagoga/psychologa szkolnego ma charakter szczególny i jest absolutnie niezbędne.
-
Pedagog/psycholog szkolny jest dostępny dla uczniów i rodziców zgodnie z ustalonym harmonogramem.
-
Wspomaga nauczycieli w diagnozowaniu możliwości psychofizycznych uczniów w kontekście nauczania zdalnego.
-
Otocza opieką i udziela wsparcia uczniom, którzy mają trudności z adaptacją do nauczania zdalnego.
-
W okresie pracy zdalnej pedagodzy, psycholog, w ramach swoich działań:
-
a) prowadzą porady i konsultacje dla nauczycieli, uczniów, rodziców;
-
b) organizują pomoc w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych, wynikających z obecnego stanu pandemii;
-
c) udostępniają materiały psychoedukacyjne dotyczące motywowania uczniów do nauki zdalnej, sposobów radzenia sobie ze stresem w czasie pandemii, bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze, działań o charakterze profilaktycznym, cyberprzemocy, radzenia sobie z trudnymi emocjami;
-
d) informują o miejscach wsparcia i pomocy psychologicznej dla rodziców.
-
Nauczyciele bibliotekarze prowadzą działalność o charakterze propagatorskim – zachęcają do czytelnictwa, wskazują pozycje książkowe warte przeczytania, polecają nowości wydawnicze.
-
Nauczyciele i specjaliści, prowadzący nauczanie indywidualne, zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia, dostosowują zakres i formy realizacji do potrzeb oraz możliwości psychofizycznych uczniów, ich podatności na dystraktory, z uwzględnieniem zasad bezpiecznego korzystania z Internetu, higieny pracy ucznia.
-
Nauczyciele współorganizujący kształcenie specjalne lub integracyjne w trakcie pracy zdalnej:
-
a) ustalają z rodzicami formy i czas kontaktu;
-
b) utrzymują stały kontakt on-line z uczniem, nauczycielami uczącymi, wychowawcą;
-
c) organizują konsultacje on-line dla rodziców zgodnie z ustaleniami dyrektora;
-
d) uczestniczą w zajęciach na odległość zgodnie z planem klasy;
-
e) ściśle współpracują z nauczycielem danego przedmiotu w zakresie dostosowania programu i narzędzi do możliwości psychofizycznych ucznia;
-
f) wspomagają zdalnie ucznia w wykonywaniu powierzonych mu zadań, w tym udzielają wskazówek i wspierają w pokonywaniu trudności;
-
g) na bieżąco monitorują trudności, z jakimi boryka się uczeń;
-
h) kontrolują postępy w nauce;
-
i) realizują inne zadania wynikające z zapisów Statutu Szkoły.
-
Jeśli uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie jest w stanie realizować programu w sposób zdalny, nauczyciele wybierają alternatywną formę realizacji zajęć, o której informują pisemnie dyrektora.
-
Wychowawcy świetlicy szkolnej przygotowują ćwiczenia i zabawy, które uczniowie mogą realizować w wolnym czasie w swoich domach.
-
Każdy nauczyciel, wykonując pracę zdalnie niezależnie od wymiaru etatu, zobowiązany jest na koniec tygodnia ( najpóźniej do poniedziałku), przygotować i przesłać dyrektorowi lub wicedyrektorowi ( zgodnie z planem nadzoru) Oświadczenie o wykonaniu pracy zdalnejwg załącznika nr 1. na adres e-mailowy, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
-
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów, zajęć edukacyjnych, na bieżąco przeprowadzają przegląd treści nauczania pod kątem możliwości ich efektywnej realizacji w formie nauczania na odległość, a w razie konieczności dokonania ich modyfikacji, o czym bezwzględnie informują dyrektora.
-
Zadania wychowawców klas.
-
Wychowawca klasy ma obowiązek ustalenia, czy każdy z uczniów posiada w domu dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu.
-
Wychowawca klasy:
-
a) odpowiada za komunikację z uczniami i ich rodzicami, informując o sposobie realizacji zajęć przewidzianych dla klasy w danym tygodniu nauki;
-
b) reaguje na bieżące potrzeby i problemy związane z kształceniem zdalnym, które zgłaszają uczniowie lub rodzice;
-
c) koordynuje plan pracy swojej klasy na każdy dzień, sprawdzając ilość zadawanych prac domowych, formę ich wykonania i obciążenie uczniów;
-
d) analizuje zestawienia obecności uczniów na zajęciach i w razie potrzeby kontaktuje się z rodzicami ucznia w celu wyjaśnienia sytuacji;
-
e) wskazuje warunki, w jakich uczniowie i rodzice mogą korzystać ze zdalnych konsultacji;
-
f) informuje dyrektora o braku możliwości skontaktowania się z uczniem i jego rodzicami;
-
g) realizuje treści zgodne z planem pracy wychowawczej, dostosowanym do aktualnych zapisów Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego;
-
h) koordynuje zakres dostosowania form udzielania pomocy uczniowi objętemu pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
-
Wychowawca klasy jest zobowiązany do przeprowadzenia zajęć na temat bezpiecznej nauki w Internecie i zagrożeń wynikających z użytkowania sieci.
-
Wychowawca jest zobowiązany sprawdzić, czy wszyscy rodzice mają dostęp do dziennika elektronicznego. W przypadku, kiedy takiego dostępu nie mają, wychowawca ma obowiązek poinformować rodzica o konieczności uzyskania dostępu.
-
Organizacja kształcenia na odległość.
Kształcenie na odległość realizowane jest z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higienicznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną, możliwości psychofizycznych ucznia, jego wieku i etapu edukacyjnego.
-
Dzienny rozkład zajęć uczniów oraz dobór narzędzi pracy zdalnej uwzględnia zalecenia zdrowotne odnośnie czasu korzystania z urządzeń wykorzystywanych w pracy on-line, wieku uczniów, etapu edukacyjnego.
-
Uczniowie uczą się zgodnie z planem klasy.
-
Zajęcia prowadzone są na platformie moodle lub Microsoft Teams, do której nauczyciele i uczniowie mają loginy oraz hasła.
-
Uczniowie nie mogą logować się za pomocą pseudonimów.
-
Zajęcia są organizowane w sposób pozwalający na pracę z użyciem monitorów ekranowych i poza nimi.
-
Działania w ramach nauczania zdalnego są prowadzone w oparciu o:
-
a) materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;
-
b) zintegrowaną platformę edukacyjną;
-
c) dziennik elektroniczny;
-
d) komunikację poprzez pocztę służbową;
-
e) media społecznościowe, komunikatory, programy do telekonferencji przy zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;
-
f) lekcje on-line;
-
g) podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, które uczeń już posiada;
-
h) kontakt telefoniczny z nauczycielem, o ile wyrazi on na to zgodę.
-
Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem:
-
a) materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej;
-
b) materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii.
-
Nauczyciel udostępnia materiały w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach pracy szkoły, zgodnie z planem zajęć danej klasy.
-
Materiał i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów.
-
Platformy edukacyjne, z których korzystają nauczyciele w czasie zdalnego nauczania, powinny zawierać treści gwarantujące realizację podstawy programowej.
-
Zdalne nauczanie nie może polegać tylko i wyłącznie na wskazywaniu i/lub przesyłaniu zakresu materiału do samodzielnego opracowania przez ucznia.
-
Nauczyciel ma obowiązek wytłumaczyć, omówić i przećwiczyć z uczniami nowe treści podstawy programowej.
-
W trakcie nauki zdalnej uczniowie mają czas na naukę i odpoczynek.
-
Rodzic/opiekun prawny ma możliwość konsultacji z nauczycielem poprzez:
-
a) Platformę moodle lub Microsoft Teams;
-
b) dziennik elektroniczny;
-
c) pocztę służbową
-
d) prywatny telefon nauczyciela, o ile wyrazi on na to zgodę.
-
Wszelkie trudności, związane z realizacją kształcenia na odległość nauczyciele, zobowiązani są do zgłaszania dyrektorowi, niezwłocznie po ich wystąpieniu.
VII. Dokumentowanie przebiegu nauczania.
-
Dokumentowanie przebiegu nauczania odbywa się z wykorzystaniem:
-
a) dziennika elektronicznego, dziennika papierowego;
-
b) innej formy ustalonej z dyrektorem na podstawie pisemnej informacji.
-
Potwierdzeniem obecności ucznia na zajęciach on-line jest:
-
a) zalogowanie się w godzinach zajęć na platformie moodle lub Microsoft Teams;
-
b) potwierdzenie udziału za pomocą Forms.
-
Jeżeli uczeń nie może brać udziału w zajęciach na platformie moodle lub Microsoft Teams, to nauczyciel pisemnie informuje o tym fakcie dyrektora i za jego zgodą, ustala sposób odnotowywania obecności ucznia na zajęciach.
-
Prowadzona korespondencja z uczniami i ich rodzicami stanowi część dokumentacji przebiegu nauczania.
VIII. Szkolny Program Wychowawczo = Profilaktyczny.
Nauczyciele i wychowawcy realizujący pracę zdalnie w miarę możliwości prowadzą działania zaplanowane w klasowym planie wychowawczym na podstawie Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
-
W przypadku zmiany formy realizacji wybranych działań wychowawca mailowo informuje o tym dyrektora.
-
W razie potrzeby modyfikacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego dokonuje zespół wytypowany przez dyrektora szkoły.
-
Obowiązki nauczycieli w procesie oceniania uczniów.
-
Na zajęciach prowadzonych zdalnie sprawdzanie osiągnięć uczniów obejmuje:
-
a) analizę ich wytworów: prac przesłanych nauczycielowi, różnorodnych materiałów, przesłanie plików z tekstami wypracowań, rozwiązaniami zadań, nagranymi wypowiedziami, prezentacjami;
-
b) aktywność uczniów – wypowiedzi na forum, udział w dyskusjach on-line, rozwiązanie różnorodnych form quizów i testów;
-
c) wykonywanie ćwiczeń na żywo, przesłanie nagrania z wykonywania ćwiczeń.
-
Sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów muszą być dostosowane do warunków techniczno-informatycznych w domu ucznia.
-
Ocenianie w kwestii skali ocen oraz sposobu ich uzasadniania odbywa się zgodnie ze Statutem Szkoły.
-
Na ocenę osiągnięć ucznia nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i Internetu. Jeżeli takie trudności wystąpią, nauczyciel umożliwia wykonanie zadań w alternatywny sposób ustalony z dyrektorem (dostępne komunikatory, poczta służbowa, dziennik elektroniczny).
-
Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne do rozwiązywania określonych zadań w wersji elektronicznej.
-
Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia.
-
Nauczyciele mają obowiązek udzielenia uczniom dokładnych wskazówek technicznych np. jak zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno zostać wykonane.
-
Informują uczniów o dokładnym czasie i ostatecznym terminie wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostanie wykonane w sposób prawidłowy.
-
Na ocenę pracy ucznia w okresie nauki zdalnej składa się:
-
a) poprawność wykonanej pracy (zrozumienie tematu, znajomość opisywanych zagadnień, konstrukcja pracy, język);
-
b) systematyczność w kontakcie z nauczycielem, dotyczy to również przesyłania prac;
-
c) aktywność podczas zajęć.
-
Polecenia pracy, materiał oraz zadania do wykonania są przesyłane przez nauczycieli na bieżąco poprzez: dziennik elektroniczny, pocztę służbową, platformę moodle lub Microsoft Teams.
-
Jeżeli uczeń nie przesłał pracy w wyznaczonym terminie, przed ocenieniem ucznia, nauczyciel jest zobowiązany do kontaktu z wychowawcą w celu ustalenia przyczyny niewykonania tego obowiązku.
-
Ocenę niedostateczną nauczyciel może wystawić tylko wtedy, gdy uczeń nie wysłał pracy z powodów nieusprawiedliwionych.
-
Ocenie podlegają – z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu:
-
a) karty pracy;
-
b) krótsze lub dłuższe wypowiedzi pisemne;
-
c) projekty;
-
d) quizy;
-
e) wypowiedzi i aktywność on-line;
-
f) prace plastyczne;
-
g) prezentacje;
-
h) inicjatywa uczniów w zakresie aktywności ruchowej.
-
Przy ustalaniu oceny zachowania uwzględnia się:
-
a) systematyczność i sumienność wywiązywania się z obowiązku szkolnego;
-
b) uczciwość w wykonywaniu zadań;
-
c) kulturę w sposobie komunikowania się on-line;
-
d) aktywność na zajęciach.
-
Informowanie uczniów i rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach odbywa się poprzez platformę moodle lub Microsoft Teams, dziennik elektroniczny lub pocztę służbową.
-
Klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się zgodnie z wytycznymi Statutu Szkoły.
-
Przy ustalaniu oceny rocznej z przedmiotu uwzględnia się:
-
a) oceny bieżące uzyskane w czasie edukacji prowadzonej stacjonarnie;
-
b) oceny bieżące uzyskane w trakcie kształcenia na odległość.
-
Egzaminy poprawkowe/klasyfikacyjne w okresie całkowitego zawieszenia zajęć stacjonarnych.
Egzamin poprawkowy/klasyfikacyjny przeprowadza się zgodnie z zapisami Statutu Szkoły z wykorzystaniem obowiązujących form komunikacji.
-
Dyrektor poprzez dziennik elektroniczny/pocztę służbową ustala datę i godzinę egzaminu. Rodzice poprzez wybrany kanał informacji potwierdzają fakt przyjęcia terminu.
-
Nauczyciel przesyła zagadnienia na egzamin za pomocą platformy modle lub pltformę Microsoft Teams, dziennik elektroniczny/pocztę służbową.
-
Egzamin odbywa się na platformie moodle lub Microsoft Teams.
-
W przypadku uczniów nie posiadających wymaganego sprzętu lub dostępu do sieci, w sytuacjach wyjątkowych egzamin może odbyć się na terenie szkoły, po wcześniejszym ustaleniu środków bezpieczeństwa z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego.
-
W sytuacji braku możliwości uczestnictwa ucznia w egzaminie ze względu na stan zdrowia, rodzice informują o tym dyrektora szkoły, przesyłając skan zaświadczenia lekarskiego lub oświadczenie rodzica na adres e-mailowy szkoły.
-
Postępowanie w przypadku zastrzeżeń do trybu ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i zachowania.
-
Postępowanie przeprowadza się zgodnie z zapisami Statutu Szkoły z wykorzystaniem obowiązujących form komunikacji.
-
Uczeń lub jego rodzice zgłaszają swoje zastrzeżenia, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, w formie elektronicznej na adres e-mailowy szkoły.
-
Dyrektor weryfikuje, czy ocena została wystawiona zgodnie z obowiązującymi przepisami. W przypadku uchybień powołuje komisję do przeprowadzenia egzaminu.
-
Egzamin w formie ustnej i pisemnej przeprowadza się za pomocą platformy moodle lub Microsoft Teams.
-
W sytuacji braku możliwości uczestnictwa ucznia w egzaminie ze względu na stan zdrowia, rodzice informują o tym dyrektora szkoły, przesyłając skan zaświadczenia lekarskiego lub oświadczenie rodzica na adres e-mailowy szkoły.
-
W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń dotyczących oceny zachowania dyrektor powołuje komisję, która poprzez głosowanie na platformie Microsoft Teams, na podstawie dostępnych informacji, ustala ostateczną ocenę zachowania.
XII. Zebrania Rady Pedagogicznej.
-
Zebrania Rady Pedagogicznej na odległość (zdalne) odbywają się zgodnie z zapisami Regulaminu Rady Pedagogicznej.
-
Członkowie Rady Pedagogicznej uczestniczący w zebraniu on-line zobowiązani są do takiego w nim udziału, który zapewnia poufność omawianych treści.
XIII. Zespoły zadaniowe i przedmiotowe.
-
Zespoły nauczycielskie w trakcie kształcenia na odległość pracują w niezmienionym składzie pod przewodnictwem wybranego przewodniczącego zespołu.
-
Za organizację komunikacji zespołu odpowiada jego przewodniczący.
-
W zakresie metodyki nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele są ze sobą w stałym kontakcie, dzielą się doświadczeniami, spostrzeżeniami, współpracują przy tworzeniu materiałów edukacyjnych do pracy zdalnej.
-
W razie potrzeby rekomendują dyrektorowi konieczność modyfikacji szkolnego zestaw programów nauczania.
XIV. Nadzór pedagogiczny.
-
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego odbywa się zgodnie z przyjętym na dany rok szkolny planem nadzoru.
-
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły nadzorowi podlega w szczególności organizacja zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć oraz stopień obciążenia nauką uczniów.
-
Obserwacja zajęć prowadzonych on-line obejmuje m.in. realizację podstawy programowej, weryfikowanie materiałów udostępnianych uczniom do nauki, sposób komunikowania się z uczniami, wskazywanie zadań i aktywności, wspieranie uczniów w ich realizacji, indywidualizowania procesu nauczania, dostosowywania wymagań, oceniania, ilości zadawanych prac domowych.
-
Obserwacje prowadzone są również w trybie doraźnym.
-
Współpraca z rodzicami.
-
Dyrektor koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami.
-
Rodzic jest zobowiązany do systematycznej współpracy z nauczycielem w zakresie przekazywania zadawanych prac do wykonania w domu oraz usprawiedliwiania na bieżąco absencji dziecka.
-
W przypadku, kiedy choroba ucznia uniemożliwia mu naukę, rodzice informują o tym fakcie wychowawcę klasy, a ten nauczycieli. Po skończonej chorobie uczeń uczestniczy w zajęciach on-line i w miarę możliwości realizuje zaległy materiał.
-
Rodzice w zależności od wieku i stopnia samodzielności dziecka w korzystaniu z narzędzi on-line – organizują jego naukę w domu.
-
W miarę możliwości wspierają, ale nie wyręczają dzieci w wykonywaniu zadanych prac.
-
Są w stałym kontakcie z wychowawcą klasy.
-
Wszelkie wątpliwości co do formy, trybu czy treści nauczania na bieżąco zgłaszają wychowawcy.
-
Wymiana informacji na temat dziecka bądź konsultacje pomiędzy nauczycielem/wychowawcą a rodzicem odbywają się poprzez platformę moodle lub Microsoft Teams, pocztę służbową, dziennik elektroniczny, (prywatny telefon nauczyciela, o ile wyrazi na to zgodę).
-
Zebrania wywiadowcze odbywają się na platformie Microsoft Teams.
-
Rodzice mają możliwość zgłaszania wychowawcy/pedagogowi i/lub bezpośrednio dyrektorowi sytuacji stanowiących zagrożenie związane z użytkowaniem przez jego dziecko Internetu.
-
Rodzice są zobowiązani do zapoznania się z Procedurami organizacji pracy szkoły w okresie nauczania hybrydowego i zdalnego, zamieszczonymi na stronie internetowej szkoły http://www.sp11.mielec.pl.
XVI. Samorząd Uczniowski i Rada Rodziców
-
Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski realizują swoje zadania przy użyciu środków komunikacji na odległość. O wszelkich propozycjach, uwagach i trudnościach na bieżąco informują dyrektora szkoły.
XVII. Biblioteka szkolna.
-
Biblioteka w okresie całościowego zawieszenia zajęć nie prowadzi działalności na terenie szkoły.
-
W trakcie pracy hybrydowej i zdalnej nauczyciele bibliotekarze wykonują swoje zadania zgodnie z zaleceniami dyrektora.
XVIII. Ochrona danych osobowych.
-
Pracownik szkoły podczas wykonywania pracy zdalnej przestrzega zasad związanych z ochroną danych osobowych.
-
Jest zobowiązany do zabezpieczenia urządzeń przed dostępem osób trzecich w trakcie pracy, jak i po jej zakończeniu.
-
Jeżeli pracownik otrzyma dokumenty papierowe, musi wówczas zadbać o to, aby nie uległy uszkodzeniu, zgubieniu bądź zniszczeniu i aby nikt inny nie miał do nich dostępu.
-
Pracownik jest zobowiązany do zgłaszania dyrektorowi wszelkich niepokojących przypadków, mających wpływ na poziom ochrony danych osobowych.
-
Zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone on-line nie mogą być w żaden sposób rejestrowane, o ile nauczyciel nie wyraził na to pisemnej zgody.
-
Zabronione jest rozpowszechnianie wizerunku oraz głosu nauczyciela bez jego pisemnej zgody.
-
Zajęcia w wariancie zdalnym prowadzone przez nauczycieli przeznaczone są wyłącznie dla uczniów szkoły i tylko uczniowie danej klasy mogą w nich uczestniczyć zgodnie z planem lekcji.
-
Nauczyciel przetwarza dane osobowe uczniów i ich rodziców tylko w celach związanych z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych.
XIX. Bezpieczeństwo i higiena pracy.
Pracownik wykonujący pracę zdalną, organizuje swoje stanowisko pracy w domu, zgodnie z ogólnymi zasadami wynikającymi z przepisów BHP.
-
Postanowienia końcowe.
-
Procedury są aktem wewnętrznym szkoły. Regulują zasad organizacji pracy placówki w przypadku częściowego lub całościowego ograniczenia jej funkcjonowania.
-
Obowiązują wszystkie osoby, które wykonują pracę zdalną, bez względu na formę zatrudnienia.
-
Procedury wchodzą w życie Zarządzeniem Dyrektora Szkoły i obowiązują do czasu ich odwołania.